Wednesday, October 12, 2016

Si Abang Daniel Tiba-tiba Tersentap

Assalamualaikum

Pagi tadi selepas aku turunkan Amir di pintu pagar sekolahnya, Amirah baru perasan yang dia tersilap pakai kasut. Pffttt.....

Setiap Rabu kena pakai kasut hitam kerana pengakap. Hari ini dia telah tersarung kasut putih. Selalu ajer lah terjadi perkara yang menyesakkan nafas. >__<

Dari semalam sudah aku siapkan pakaian, tudung dan segala kelengkapan mereka seorang demi seorang. Pagi-pagi hari, manalah sempat mama ini nak perhati kasut yang nak disarung pula.

Kenalah berpatah semula ke rumah menukar kasut!. Si Daniel merungut, katanya ....eeiii dah lambat dahhh. Biasanya macam itu saja perkataannya. Cuba kalau, si Daniel ni yang buat hal seperti terlupa pakai kasut ke sekolah macam dulu tu. Mahu Abang kakak dia bising menyengit-nyengit telinga semua orang.

Daniel ni, sangat simple dan cool orangnya. Tak banyak tingkah dan kerenah. Apa-apa pun boleh. Jika dikatakan tidak, maka tidaklah dia. Jika ya, maka ya lah dia. Jarang sangat dia nak membantah. ^__~

Walaupun begitu, dia cepat terasa dan merajuk! Cakaplah apa saja yang mengusik jiwanya, mulalah tarik muka dan menjeruk rasa. Tiba-tiba saja mengesat air mata.!

Satu hari minggu yang lepas-lepas-lepas, seperti biasa tiga beradik ini suka mengikut aku ke pasar membeli lauk mingguan.


Aku parked kereta dekat dengan jet ini. Sebelah ajer dengan pasar besar jual ikan tu. Sambil emak membeli-belah di pasar, kaum bapa bolehlah duduk membaca suratkhabar atau menjaga anak di sini, kaedahnya.

Hah! ada sapa-sapa yang pernah selpie kat sini? Cepat ngaku. saya tahu ya....hehe  ^___^.

Daniel mengajak aku ambil gambar di sini tapi katanya nak naik kat atas nun dekat jet tu! Oh! tidaklah jawapannya. Memang mama dia tak beri izin. Bukan takutkan anak jatuh, tapi risau orang MPKK marahkan aku - membiarkan anak memanjat!. Peliklah mama dia ni ya. T_T

Maka, tersentaplah hati dia, tarik muka 14.

Kami turun juga ke situ, kot-kot mahu lembut hatinya nak mengikut. Tapi nampaknya sampai ke sudah dia dalam kereta. Ditarik-tarik tangannya pun, keras ajer badannya.












23 comments:

  1. Lhoh, mana ada mak nk kasi ank naik selpi atas tu, tinggi tu abang Daniel oii. Bertuahla kalo mak nak bagi. Mak tak bagi tu tanda sayang abang nak oii.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mmg tinggi kak, seriau saya tengok. Sbb sayang lah kita tak bagi kan kak!

      Delete
  2. Lhoh, mana ada mak nk kasi ank naik selpi atas tu, tinggi tu abang Daniel oii. Bertuahla kalo mak nak bagi. Mak tak bagi tu tanda sayang abang nak oii.

    ReplyDelete
  3. dah tersentap dibuatnya..ye lah risau juga kalau panjat situ dimarah orang pulakkan..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Satunya tinggi, duanya risau org kata emak dia suka2 biarkan anak memanjat, kan AA. Byk kena fikir jadi mak ni.

      Delete
  4. Berani budak Daniel ni ya nak selfie kat atas tu.Kalau Iman tinggi sikit dah gayat.
    Tapi betul juga kalau dapat selfie kat jet ...perghhh best bergaya.
    Alahai pandai sentap juga bujang KB ni ya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Oh anak saya mmg terlebih berani kak. Emak dia yg tak berani lepaskan kalau nak panjat kat situ.
      Dia mmg suka sentap! Sikit2 pun nak sentap. ^_^

      Delete
  5. Berani budak Daniel ni ya nak selfie kat atas tu.Kalau Iman tinggi sikit dah gayat.
    Tapi betul juga kalau dapat selfie kat jet ...perghhh best bergaya.
    Alahai pandai sentap juga bujang KB ni ya.

    ReplyDelete
  6. Macam-macam perangai anak memang tak sama setiap satu KB
    Dah merajuk last yg berposing adik Yusuflah:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ye lah kakzakie, 4 anak 4 fe'el memasing!

      Delete
  7. Eh... KB dpt tak whatsapp tentang si suami selalu kalau ke pasar tunggu aje wife dia di luar. Sekali satu pakcik tu nasihat macam-macam sebab sementara berdua hargailah sama-sama. Jangan sampai satu masa bila wife tak ada baru nak tercari-cari. Panjang nasihat pakcik tu last dia terus masuk ke pasar nak temankan wife dia belanja...

    So.. kalau masuk pasar sebaiknya sama-sama hihi...
    Nasib baik abg memang kalau masuk mesti dgn kakak sebab dia yg bayar, kakak yg pilih:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tak pernah dpt wA tu kak. Terima kasih panjangkan kpd saya.
      Masa pegi sini suami takde kak. Saya dgn anak2 saja. Selalu pergi sendiri aje bershopping sbb suami kerja tak tentu masa. Kalau dpt masa free sama2,biasanya kami pergi sekali. ^_^

      Delete
  8. Oh, Daniel! Kalau aunty ni Mommynya, janganlah nak sentap sebab tak dapat bergambar panjat kat jet tu. Mahu Mommynya sentap, sepuluh hari tak dapat makan lauk pilihan tau!

    Mama sayanglah tu walaupun katanya takut kena marah dengan majlis perbandaran. Kalau datang belah petang atau hari cuti, mesti mama beri green light. Tak gitu, KB?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Oh kalau MD saya tahu dah jawapannya. Belum anak meminta panjat,mommynya dah kasi amaran,kan.
      Mestilah kita sygkan anak. Risau jatuh. Amir yg pernah naik situ pun kata gayat nak mati.
      Beri lampu hijau tu mungkin lain kali sajalah MD.

      Delete
    2. Hahaha! Tak payah tanya pun dah tahu jawapan sayakan, KB. Biasalah spesies mak-mak penakut macam saya nih...

      Ish, Amir dah kata gayat nak mati naik atas tu, takkan Daniel tak takut gak!

      Delete
  9. Assalamualaikum Kb
    Lama nya akak tk singgah sini
    Busy dgn seglaa mcm
    Alhamdulillah prg ni dpt menjejak lgi Kb disini
    Aduh ada yg merajuk ke tu
    Biasa lah Kb sementra anak2 nk besar mmg mcm2 perangai

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumsalam kaknoor. Takpe kak. Saya pun jarang dpt singgah blog akak. Kdg2 singgah dpt tgk gambar ajer tp tulisan tak keluar, mcm mana tu ek?
      Ye kak merajuk pulak dia. 4 anak ni, 4 macam perangai kena hadam!

      Delete
  10. ala sian dia hajat tak sampai lah tu. kadangkala anak2 kena belajar rejection

    ReplyDelete
    Replies
    1. Haha hajat tak sampai! Yelah tempat tinggi raihanah. Bahay juga kalau terjatuh.

      Delete
  11. Daniel ni mesti baik dan penyabar orangnyakan Rul. Sebab tulah dia cepat sensitif kot....

    Kome mcm skodeng mak je Rul? Hihi....ni mesti baca entri Kuala Kangsar mak ni. Ke mak yg perahsan kena skodeng hihi....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betullah Mak. Dia tak byk ragamnya. Mengikut kata.

      Eh terasa ke? Kalau terasa, ye lah tu! Alah, mana ada skodeng Mak, kalau rumah asyik terbuka tak berkunci ajer. Sesapa pun boleh masuk..termasuk saya. hahaha. Jgn marah! ^_^

      Delete
  12. Daniel ni mesti baik dan penyabar orangnyakan Rul. Sebab tulah dia cepat sensitif kot....

    Kome mcm skodeng mak je Rul? Hihi....ni mesti baca entri Kuala Kangsar mak ni. Ke mak yg perahsan kena skodeng hihi....

    ReplyDelete
  13. Pengalaman saya dengan Naim, yg enam tahun tu.. anak saya ni, kalau bab buat permintaan yang pelik ni mesti masa dengan saya, kalau keluar atau masa dengan papanya, elok aje mengikut apa saja yang papanya suruh. Dengan mama mulala teringin itu ini dan bila mama yang penuh was-was dan perasaan cuak bagai ni tak bagi izin, dia mula la nak memberontak.. saya selalu terfikir, anak sulung ni saja nk dapatkan perhatian maknya dengan cara macam tu ke.. kalau dia jalan dengan papanya elok pula saya perhatikan. Xde la papanya ada dilema nak izin ke tidak apa yang anak minta. Pelik kan??

    ReplyDelete

Terima kasih kerana sudi singgah INI CERITA KITA. Komen yang baik dialu-alukan. InsyaAllah saya akan membalas kunjungan anda...^_^