Tuesday, August 15, 2017

Yusuf Minggu 25 : Kad Raya, Main Gelung, Deria Bau

Selasa, 22 Zulkaedah 1438H


Isnin (19/6/2017)
The making of kad raya aidilfitri [takde gambar]


Selasa (20/6/2017)
Sambung buat kad raya lagi




Rabu (21/6/2017)
Outdoor Activity

'haiii, kami nak pergi main gelung'







Khamis (22/6/2017)
Mari menghidu - perkembangan deria bau dan sentuhan


Menghidu pelbagai jenis bahan

Teacher : Yusuf paling suka bau kopi (^_^)



Jumaat (23/6/2017)
Bermain lego

Jumaat ni last day sekolah. Taska akan tutup satu minggu sebab cuti Aidilfitri. Hari tu pun, tak ramai kawan yang datang sekolah. Petang tu, mama ambil Yusuf awal. Pukul 4 petang dah balik sebab nak bercuti raya. Yeayy!!! (T__T)



#throwback
#taskalife
#yusuf27months




Friday, August 11, 2017

Yusuf Minggu 24 :: Photoshoot Raya

Jumaat, 18 Zulkaedah 1438H

Tema minggu ni masih 'DERIA' cuma hari Khamis mereka ni ada photoshoot raya. Habislah semua anak-anak wajib pakai pakaian raya ke taska. Yusuf pakai baju melayu yang selalu dipakai tu lah, warna hijauuu (^_^).


Isnin (12/6/2017)
Cuti - Nuzul Al-Quran


Selasa (13/6/2017)
Bermain alat muzik dengan arahan cikgu. Bila cikgu sebut 'stop!', semua kena berhenti. Kemudian, main semula, dan 'stop!'..... (I can hear)


Rabu (14/6/2017)
DIY playdough bersama cikgu dan bermain playdough. Pernah buat juga di awal tahun dulu. [KLIK SINI] - (i can feel)


Khamis (15/6/2017)
Photoshoot raya


Dengan cikgu-cikgu

Dengan kawan-kawan dua tahun

Beramai-ramai dengan kakak-abang tiga dan empat tahun

M : Eh! Yusuf, kenapa buat macam tu?
Y : Ucuf nyanyi 'oooo balik kampuuunggg.....'



Jumaat (16/6/2017)
Macam sealu, hari Jumaat - amali solat   (T___T)










Yusuf Minggu 23 :: Deria - I Can Feel

Jumaat, 18 Zulkaedah 1438H







Isnin (5/6/2017)



Selasa (6//6/2017)
Membuat teropong daripada tisu roll (i can see)


Rabu (7/7/2017)
Mengisi air ke dalam cawan menggunakan span. (i can feel)

Aktiviti petang :
Sambung kerja-kerja buat teropong


Khamis (8/6/2017)
Meniup air menggunakan straw (i can feel)


Jumaat (9/6/2017)
Bermain lego

p/s: semua aktiviti minggu ini takde gambar. Al-maklumlah bulan puasa, cikgu-ckigu keberatan nak ambil gambar agaknya. hehehe





Wednesday, August 9, 2017

Yusuf Minggu 22 :: Deria - Melihat

Rabu, 16 Zulkaedah 1438H

Perhatian : Entri ni panjang dan banyak gambar ye. Sorry!


TEMA MINGGU INI :-
Bulan Mei, temanya masih BUNGA. Kemudian bersambung bulan Jun dengan tema - DERIA : Saya boleh melihat, mendengar, menghidu, menyentuh dan rasa.

Isnin (29/5/2017)

Sekuntum bunga merah [takde gambar]


Selasa (30/5/2017)
Tenggelam vs Timbul

Bereksperimen peralatan berat dan ringan di dalam air. Jika berat, tenggelam. Jika ringan, timbullah ia. Yusuf sangat excited bila lihat bola timbul dalam air! (^_^). Saya boleh cerita aje lah, takde gambar nak tunjuk.


Rabu (31/5/2017)
Eksperimen dengan bunga pulak.

Bahan-bahan diperlukan:
- Bunga hidup (sebaik-baiknya warna putih)
- Pewarna makanan
- Air
- Bekas untuk mengisi air dan bunga

Cara-caranya:
Campurkan pewarna makanan ke dalam air dan rendam bunga yang bertangkai semalaman.


Bersedia untuk mulakan eksperimen


Bermain dengan bunga

Menyusun dan mengira kuntuman bunga

Keputusan :
Bunga putih bertukar warna kemerah-merahan
Eksperimen berjaya. (^_^)



Khamis (1/6/2017)
Aiskrim berwarna
Belajar mengenal warna [takde gambar]



Jumaat (2/6/2017)
Amali solat dan nature walk

-qiam-

-sujud-

-tahayatul akhir-



Lepas solat dhuha (hehehe), mereka berjalan-jalan di perkarangan taska.

'Melihat' bunga menggunakan kanta pembesar

Mencari dan 'melihat' serangga kecil

'Melihat' dan mengenal warna bunga