Monday, February 3, 2014

Ara Masak Tempoyak ??

Assalamualaikum

Saya guna loghat Perak.

Ape kabo komer? Yeop yong dah makan ke? Tajuk kemain lagi yek, ara masak tempoyak. Bebenor ke komer, ikan ara masak tempoyak?

Nak dijadikan ceghiter, Khamis 30 Jan baghu-baghu ni teman satu keluarge pegi ghomah adik ipor teman (adik somi) nuuun kat Tronoh sana. Lepah abis koje, ambik bebudak skolah, solat maghrib, makan malam, stat enjin krete..jalan. Maklum le, cuti ghaye cina...yeop yong. Bejalan le kumer. Somi nak mancing sebenornya, itu yang yer nyer! Sampe sana teghuih turun mancing....anak teman pun ngekor juger, dah pebret demer. Itu le kojer nyer bile cuti-cuti ghoper ni. Buleh baca kisah mancing anak beranak teman KAT SINI dan KAT SINI. Teman dengan isteri adik ipor dok ghumoh dulu, dah malam. Bior orang laki turun dulu. Tido pun tepi ayor komer, jangan tak cayer pulok. Kami yang pompuan-pompuan ni esok pagi kumer (kami) follow yer....

Pagi 31 Jan Jumaat :


Seperti yang disembang kat ateh(atas) tadi, pagi-pagi dah turun ngikut somi memasing. Bawa bekfes sekali, kira macam piknik tepi kolam ler...Nampok ikan besor tegolek ateh ghumput tuu. Kaghang teman ceghiter yek.


Sebelum nak makan tu, pasang umpan dulu. Idok le ghugi masa. Menyelam sambey (sambil) minum ayor.


Campok, dah letak leklok kat stand dia, biorkan kat situ...


Mentare umpan kena cagut, baghu boleh makan. Tengok ler makan pun ngadap ayor.....
Ini teman punyer bighras dengan anak buah.


Dah mengena! Nelayan makan, ikan pun makan juger. Tapi pepagi ni memang umpan senang benor mengena tapi yang kecik-kecik ajer. Ikan besor tido agoknye yek. Demer meghayap malam-malam apa?


Bebudok aktiviti bebudak le...sauk ikan, sauk siput, sauk sampah.


Dah boring sauk-menyauk, panjat pokok. Baik-baik jatuh komer.....


Mok-mok berlabun jer.


Budak besor ni, tetap mancing. Tak jemu-jemu.


Taghik....


Dapat sekor ikan talapia. Wey, lupe pulok teman nak ceghiteeeer. Moh sini, teman nak ngabor.......


Lampam dengan talapia ni, dapat masa malam-malam tadi. Lampam besor tiga ekor, talapia banyok ekor jugok lah. Idok le teman ngire.


Yang ni ikan patin, dapat pagi tadi. Kumer bawok ke ghumoh mentua. Teman masak tempoyak untuk tetamu yang datang masa adik ipor teman bertunang. Ghamey (ramai) yang boleh merasa.


Yang lampam, talapia pun dah selamat kena siang. Bawok juger ke ghumoh mentua. Dah tengahari, kumer kumbah (balik) ler...oghang laki nak solat jumaat.

...............................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................dari tronoh kumer ke ipoh sebab adik ipor teman bertunang.

01 Feb Sabtu :


~ Selamat Bertunang Noni ~
Habeh dah stori mori teman cuti ghaye cina ni.
Wassalam.



HAH! ABIH DOH? ATER MANER IKAN ARA MASOK TEMPOYAK NYER???

...............

...............

.................

.................

..................

.................

.................

.................




Oppss teman luper. Ikan ara tu masa  turun mancing minggu lepah. Teman tak makan ikan ara. Somi teman memang ada dapat tapi katanyer kawan dia nak. Benggali maner ntah? Oghang benggali memang suka ikan ara ke komer?? Yang teman tau bangla jer yang minat makan ikan ara nii.



p/s: komer ghaser tertipu ker? Maap ler yek. Tetiba tebayang tipah nangis lap-lap ayor mata kat ali setan.......tipah tertipu bang, tipah tertipu.......siaaaan tipah kena tipu ngan jepp.

Luv, mama amir mira daniel

1 comment:

Terima kasih kerana sudi singgah INI CERITA KITA. Komen yang baik dialu-alukan. InsyaAllah saya akan membalas kunjungan anda...^_^