Wednesday, March 9, 2016

Kunci Kereta Hilang

Assalamualaikum

Kejadian petang semalam di pejabat, mama terima panggilan dari papa. Minta mengambilnya di tempat kerja kerana tayar kereta pecah. Habis kerja lapan malam. Bersiap selepas maghrib dan terus bergerak ke Ipoh. Itu satu bab.

Pagi tadi punya cerita. Semasa mama nak masukkan semula car seat yusuf ke dalam kereta. Kebiasaannya tak dibawa keluar. Semalam dah dikeluarkan untuk mengelak dari berhimpit-himpit dengan car seat semasa mengambil papa. Sambil masukkan car seat, tangan memegang kunci kereta. Di mana cuainya, kunci terlepas dari genggaman dan terus masuk ke celah lubang hand break. Memang tak terjangkau dek jari jemari mama nak mengambilnya semula.

Kereta papa pecah tayar belum dibaiki. Agak kelam kabut, otak ligat mengingat semula di mana simpannya kunci pendua kereta mama. Minta tolong amir mencari, tak terjumpa juga. Teringat anak-anak mahu ke sekolah, minggu ini minggu exam. Mana mungkin untuk datang lewat. Hari Rabu pulak tu..hari ko-kurikulum, sekolah ada buat perhimpunan ko-ku sebelum masuk kelas. macam-macam nak difikirkan. Amir pulak, jika melepasi 7:20 pagi memasuki pagar sekolah, rotan sudah menanti di tangan guru displin.

Jam sudah 7:10 pagi. Allah itu Maha Berkuasa. Semasa kita terkial-kial menyuluh torchlight di celah-celah hand break, ada jiran yang baik hati dan prihatin. Menawarkan diri untuk menghantar anak. Mama tanya, 'boleh ke tumpangkan anak ke sekolah?' Kata makcik Amy...kenapa pulak tak bolehnya, panggil lah anak-anak, mari naik kereta. Alhamdulillah, mira dan daniel naik kereta chik amy ke sekolah hari ni. lega mama. Amir pulak, mama tumpangkan dengan ustazah umi di depan rumah, kebetulan perjalanan yang sama ke sekolah amir. alhamdulillah sekali lagi. Allah permudahkan jalan kita.

Selesai bab anak-anak ke sekolah, mama cuba mencari kunci spare. setiap laci di buka. menyelak barang-barang dalam laci. lain yang dicari, lain pula yang dijumpa....

Ada sesuatu dalam beg kecil ini. Apa dia, biarlah rahsia. Ketika ini memang aku sangat memerlukan benda ini tapi tak tahu mana nak dapatkannya. Ketika mencari kunci spare pagi tadi, membuka beg ini secara tak disengaja, melihat isi di dalamnya, membuat aku senyum tak putus.
Diselongkar-selongkar laci satu demi satu, tak juga jumpa. Akhir sekali, pergi semula ke almari tv tempat amir mencarinya sebelum ke sekolah...emm, memang sah di situ diamnya kunci tu. Seingat mama, memang mama simpan di situ, tapi hairan amir tak jumpa.

Semasa memandu kereta menuju ke rumah opah menghantar yusuf, teringat-ingat lagi peristiwa itu. Tak habis-habis mengucap syukur.

Itulah kuasa Tuhan. Setiap masa meminta dan mengharap bantuan dari-Nya. Pertolongan Allah datang tanpa kita sedari. Ia datang tepat pada masanya. Pada saat kita memerlukannya. Ditakdirkan sesuatu kejadian/musibah yang menimpa, dihadirkan pula hikmah sebaliknya. Tak usahlah kita mengeluh.

Kunci spare - bersama-sama kunci spare motor honda cup petak papa. Motornya pun dah takde, Sudah dijual awal tahun ini.

Pengajaran: lepas ni kena buat tempat khas simpan kunci. Letih mencari.

No comments:

Post a Comment

Terima kasih kerana sudi singgah INI CERITA KITA. Komen yang baik dialu-alukan. InsyaAllah saya akan membalas kunjungan anda...^_^