Monday, January 27, 2014

BKAP1M: Bantuan Khas Awal Persekolahan 1Malaysia

Assalamualaikum

Bulan pertama persekolahan, banyak perkara baru mesti dipelajari. Banyak benda baru harus diganti. Kehendak yang melampui batas dan kekangan kewangan yang dihadapi. Dengan dua point ini mama terpaksa menangguhkan dahulu beberapa perkara dan mendahulukan perkara yang lebih penting.

Apa yang mama buat, pertama...membayar keperluan sekolah kebangsaan untuk tiga orang anak-anak mama. Kedua, membayar yuran sekolah agama di sebelah petang untuk mira dan daniel. Ketiga, membeli pakaian sekolah daniel sebab daniel akan masuk tahun satu pada 2014. Memang dia tak ada baju jadi nak tak nak terpaksa beli.

Untuk kasut, beg dan pakaian amir mira mama tangguhkan dulu. Alhamdulillah anak-anak mama faham tentang masalah yang mama hadapi. Mama mintak maaf dan terima kasih kerana memahami. Mama sayang kalian semua.


22 Januari 2014, BKAP1M diterima. Seperti yang mama janjikan dengan duit ini mama akan manfaatkan untuk semua keperluan yang masih tertangguh. Syukur Alhamdulillah. Terima kasih juga kepada PM. Beban mama pun dapat dikurangkan.


RM 300 untuk tiga orang anak.


Amir RM100


Mira pun RM100


Daniel RM100 jugak :)

Dah dapat, kita terus ke kedai petang tu, beli apa-apa yang belum dibeli. Ganti apa-apa yang belum diganti. Bayar apa-apa yang belum dibayar. Semuanya untuk korang, mama tak akan guna duit itu untuk mama. Insyaallah.

Antara yang kita beli dan sempat mama ambil gambar...........


Kasut mira dan daniel...


Baju sekolah mira dan daniel...... harga tu ialah harga yang mama bayar kat taukeh kedai tu - baju, tudung, baju melayu dan singlet


Kasut sekolah amir....

Barang-barang yang takde dalam gambar - baju amir, beg sekolah daniel dan separuh bayaran untuk program UPSR amir.



Ini kasut lama yang telah diganti dengan yang baru. Tapi mama tak bercadang nak buang. Masih boleh dipakai. Kalau waktu PJ boleh pakai kot ek? :P

Dan, apa yang paling penting sedikit ringgit dari duit amir, mira dan daniel tu, dah kita salurkan ke tiga masjid untuk kegunaan kebajikan. Ingat ye anak-anak mama, duit atau harta yang kita dapat tu bukan 100% milik kita, tetapi adalah milik orang lain yang masih memerlukan. Sebab itu Allah hukumkan zakat. Harap amalan kita ini akan menjadi amalan yang berterusan. Insyaallah.

Belajar rajin-rajin ye anak-anak mama. Semoga berjaya di dunia dan di akhirat. :) :)

Luv. mama.

2 comments:

  1. seronok baca entri ni..tahun depan sayapun dah mula menguruskan Kimi macam ni.. :)

    *saya singgah sini ye..salam kenal.. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. terima kasih. slmt berkenalan...saya pun dh follow awak :)

      Delete

Terima kasih kerana sudi singgah INI CERITA KITA. Komen yang baik dialu-alukan. InsyaAllah saya akan membalas kunjungan anda...^_^