Saturday, February 27, 2016

Amirah Kumpul Pingat....Daniel Joget-Joget

Assalamualaikum

Hai, kembali bersiaran. Nampaknya blog aku ni belum mampu lagi nak up entry setiap hari. Saban waktu asyik terkejar-kejar. Mana yang perlu didahulukan kenalah ditunaikan dulu. Dalam kekalutan tu, aku menyempatkan diri mencuri sikiiiit masa untuk menyimpan kenangan anak-anak.

Khamis 25 Feb, aku kerja half day. Cadangan asal, lepas dapat pelepasan balik awal terus balik rumah, makan tengahari, solat dan terus gerak ke sekolah. Sebab nak menyaksikan Amirah dan Daniel dalam acara sukan balapan dan padang.

Saat akhir terpaksa tukar plan bila amirah kata cikgu suruh 1.30 dah ada di sekolah semula untuk persediaan pakaian. Mama yang dapat pelepasan pukul dua, kena ambil amirah daniel yang keluar pukul 12 tengahari, bawak balik rumah, suruh diorang mandi2, bersiap semula, terus angkut ke pejabat.

Makan dan solat di pejabat sementara menunggu mama selesaikan kerja. Nasi bungkus pun ala kadar sahaja untuk alas perut. Bila ke kantin semua sudah kehabisan. Pada hal di rumah sudah dimasak segalanya, akibat kelam kabut, semua tak ingat dah.

Selesai zohor kami keluar, mama hantar mira daniel ke sekolah dan mama terus ke rumah. Pukul tiga baru mama datang semula ke sekolah. Yusuf ditinggalkan dengan opah. Macam hari biasalah, lepas pukul lima baru ambil dia. Amir pulak, diajak tak mahu ikut. segan katanya nak jumpa junior.

Sebaik sampai, perbarisan lintas hormat sudah dimulakan. amirah mewakili rumah merah, mengetuai rumah-rumah lain. sayangnya, mama terlepas nak tengok mira dari jarak dekat. Nun jauh di sana...di hujung padang.


Daniel ambil bahagian dalam acara tarian di waktu selingan. seronok jugak tengok anak-anak kecil menari pom-pom. teringat zaman aku sekolah dulu, bila sukan, masuk juga menari pom-pom macam ni.

Tarian sedang berlangsung. ramai betul ibu bapa yang merakam video dan gambar. mama gagahkan diri ambil gambar dari celah-celah manusia yang ramai tu.

Hari kejadian, hanya larian padang saja dipertandingkan dari murid2 pra sekolah sampai tahun 6, lelaki dan perempuan. Amirah sekali lagi ambil bahagian lari 4 x 100 meter perempuan.

Acara lain, larian antara murid dari sekolah lain. Pertandingan ibu bapa - lari dengan tempurung. Mama tak masuk pun. Segan lah dah tua. Cabutan bertuah pun ada kepada tetamu yang hadir. Nombor mama 146, tak dipanggil. Tak bertuah lah nampaknya.

Masa tengah tengok2 acara, mama dapat seorang makcik ni...yang duduk di sebelah. mesra betul berbual. sebagai menghormat dia, mama simpan gajet di tangan. sambil2 bersembang tu, hanya saksikan saja apa yang sedang berlangsung di padang.

Tengok amirah berlari, memintas rakan dari rumah lain. tak pulak merakam saat itu.

Balik rumah ini saja yang dapat dirakam. Pingat perak, naib johan 4 x 100 meter tahun 5 perempuan.
Sebelum kejohanan, sudah beberapa pertandingan telah diambil kira. Untuk amirah, lontar peluru - pingat perak dan lari 200 meter perempuan - pingat gangsa. Tahniah!

Awal Februari dulu, telah diadakan school run sebagai aktiviti tahunan sekolah. dalam ratusan murid tahun 4 hingga 6 tu, amirah dapat nombor 7. Antara 10 yang terbaik. Dapat pingat emas.

Terkejut jugak mama. Kalau mama dulu, antara yang terakhir kot. Lastly, dah lembik....naik kereta cikgu, balik ke sekolah. haha kenangan betul....

Berjanji dengan opah ambil yusuf pukul lima tak kesampaian. Kerana menunggu amirah ambil medal, 5:40 baru boleh bergerak dari sekolah. Hari Jumaat, dianugerahkan cuti sekolah. hip-hip hurray lah budak-budak.

~ zaman aku sekolah tahun 80-an dulu, acara sukan adalah sukaneka, lari dalam guni, bawa bola dalam sudu dan seumpamanya. hadiah-bekas minuman & makanan atau alat tulis. sekarang, semua dah berubah. canggih ikut peredaran masa ~
Setuju tak ?

1 comment:

  1. Sekolah sana-sini sedang nak habiskan sukan mereka KB. Sekolah anak kakak pun minggu lepas juga (Khamis).

    Anak-anak KB ikut ayah merekalah agaknya kalau mama dulu tak lincah di padang:) Tahniah dari auntie ye sayang. Teruskan sampai sekolah menangah bagus sebab sijil-sijil ko-ko sekarang penting juga.

    ReplyDelete

Terima kasih kerana sudi singgah INI CERITA KITA. Komen yang baik dialu-alukan. InsyaAllah saya akan membalas kunjungan anda...^_^