Tuesday, December 22, 2015

Resepi Makanan Bayi: Pasta

Assalamualaikum !


Kejadian hari sabtu baru-baru ni. Aku cadangnya nak masak sup makaroni sebab senang terus nak blend untuk yusuf sekali. Bila amirah bertanya mama masak apa dan aku jawab makaroni sup terus dia mencebik muka. Dia nak makan makaroni goreng.

Untuk tak nak menghampakan dia aku buat separuh separuh. Goreng dan sup. Tapi bila dah siap masak, yang sup tak laku pulak. Dan yang digoreng tak cukup-cukup. Terpaksa aku ambil makaroni sup tu, asingkan ayam dan sayur daripada supnya. Tumis bawang, masukkan air sup, letak sos tomato, makaroni dan goreng hingga kuah menjadi pekat dan kering sedikit. Siap. Cepat dimasak sedap dimakan. Licin dimakan mereka tiga beradik. 

Untuk yusuf pula, aku dah siap-siap asingkan sebelum letak garam dalam sup.

Jom tengok resepi untuk yusuf punya.


Makaroni + Isi Ayam + Kentang + Carrot + Brokoli + Bunga Kobis

Makaroni direbus. Tumis bawang besar dengan isi ayam. Masukkan air. Masukkan kentang, carrot, brokoli dan bunga kobis. Biar mendidih sehingga semuanya empuk. Masukkan makaroni yang telah direbus. Kisar.



Siap! Makaroni Sup untuk Yusuf.

Aku selalu masak bubur nasi untuk yusuf. Bila makan makaroni ni bertambah-tambah pulak selera dia.

--
--
--
--
--
Nah! belanja kaki budak demok 9 bulan baru lepas makan.



Cuba lah ye. semoga bermanfaat !


1 comment:

  1. Kaki tu bagi kakak memang jarinya kakak gigit dulu haha...
    Puas dpt baby kalau macam ini KB.

    ReplyDelete

Terima kasih kerana sudi singgah INI CERITA KITA. Komen yang baik dialu-alukan. InsyaAllah saya akan membalas kunjungan anda...^_^