Thursday, November 26, 2015

Ikut Atok Masuk Hutan

Assalamualaikum

Anak-anak dah mula bercuti. Buat masa ini hanya duduk di rumah sahaja. Waktu siang di rumah atok, malam di rumah sendiri. Belum ada perancangan ke mana-mana lagi sebab aku bekerja.

Masa cuti pertengahan tahun dulu, kami balik ke Ipoh, rumah atok sebelah papa. Satu hari tu, atok ajak anak cucu lelakinya masuk hutan. Seronok tak terkata semuanya.

Perjalanan bermula selepas makan tengahari dan solat zohor. Naik kereta dari rumah kemudian parking di tepi highway PLUS. Dari situ menuruni bukit, memasuki terowong bawah jalanraya, menyusuri anak sungai dan mendaki bukit meredah hutan.

Kata amir, bukitnya bukan setakat bukit biasa tetapi kecuraman hampir 90 darjah. Letih sangat nak naik katanya. Atok yang mendahului kumpulan anak beranak ni relax saja sebab dah biasa. Ini hobi dia sejak pencen beberapa tahun lalu. Umur dah nak masuk 71 tahun. Masih sihat dan steady kalah anak-anak.

Yang lain tercungap-cungap keletihan. Papa paling akhir katanya....haha, betul ke amir?

 

Aktiviti mereka, menangkap ikan tengas. Cara nak tangkap guna kejutan elektrik dari bateri motorsikal. Orang kampung kata karan ikan. Ada sapa-sapa yang tahu caranya? Aku tak tahu nak terangkan. Takde gambar nak tunjuk.

Masa arus elektrik mengalir dalam air, ikan-ikan akan pengsan sekejap dan masa ini amir dan pakcik-pakciknya akan kutip ikan. Mula-mula amir terkejut jugak sebab terasa tangan kena 'short' letrik. Atok dengan papa gelak-gelak tengok reaksi diorang.

# Kiri : Anak sungai tempat mereka mengaran ikan. Amir dengan pakcik-pakciknya.
# Kanan : Hasil tangkapan ikan tengas. Balik masuk goreng tepung sahaja.


        

Sampai di satu tempat atok tunjuk rumah atas pokok yang dia buat sendiri. Ketinggian lebih kurang tinggi tiang lampu jalan raya. Atok buat berdua dengan pakcik lutfi (adik papa). Bagi aku yang dengar cerita dan tengok gambar pun rasa kagum dengan pak mertua aku ni.

Keteguhan rumah ni boleh duduk dua orang dewasa. Atok dengan kawannya pernah solat kat atas tu. Hai kagum aku. Amir pulak dipaksa naik ke atas oleh papa. Mula-mula agak takut dan gayat. Ajak pakcik faiz naik sekali. Bila dah naik ok aje katanya. 

# Kiri : Ran a.k.a rumah atas pokok yang dibina sendiri oleh atok
# Kanan : Pemandangan dari atas rumah. Tinggikan?

 

Sampai sudah di atas pokok. # Kiri : dinding yang disulam guna daun apa ye (lupa dah). # Kanan : Amir berposing-posing. Seronok nampak, dalam hati gayat.


Cuti-cuti sekolah tak semestinya pergi ke tempat-tempat peranginan saja. Dalam hutan pun boleh jadi aktiviti bersama keluarga. Beriadah sambil cari pengalaman baru terutamanya kepada anak aku.

Nak ikutkan hati aku pun nak ikut sama tapi ada anak-anak yang masih kecil. Tak sesuai dibawa masuk hutan.

Esok negeri Perak cuti sempena Keputeraan Sultan. Dapatlah cuti tiga hari sampai Ahad. 


2 comments:

  1. Kalau kakak pun nak ikut jug KB
    Tengoklah Amir punyalah seronok.
    Siap dpt tangkap ikan fresh lagi.
    Tapi karan dlm air tu tak kuatlah kan sebab itu kena pada manusia tak jadi apa-apa.

    ReplyDelete
  2. bstnyaa siap buat ran lg.
    mmg terisi la cuti sekolah
    suammi saya suka makan ikan tengas tu..
    almaklum la, org kuala. byk mkn ikan sungai. saya je x brapa suka mkn ikan sungai. sbb x gheti

    ReplyDelete

Terima kasih kerana sudi singgah INI CERITA KITA. Komen yang baik dialu-alukan. InsyaAllah saya akan membalas kunjungan anda...^_^