Thursday, November 26, 2015

Kacang Ragget Khairul Bariah

Assalamualaikum !

Sekarang mak aku buat bisnes jualan kacang goreng bersadur tepung. Ada orang panggil kacang botak. Kami panggil kacang rudget. Tak tahu dari mana asal usul nama tu.

Dari kecil lagi bila tiba hari raya pasti mak akan buat kacang ni sebagai salah satu hidangan kuih raya. Semasa aku sekolah dulu pun mak akan bekalkan aku bila nak pulang ke asrama.

Kacang ni dah jadi makanan tradisi dari moyang aku. Kemudian opah aku. Sekarang mak dan makcik-makcik aku pun sudah tahu membuatnya. Malah makcik aku di Shah Alam juga pernah bukak untuk tempahan hari raya beberapa tahun dulu bersama anaknya.

Anak-anak aku pun suka. Makan berulang-ulang tak jemu-jemu.

 
 Kacang rudget mak.

Gula, garam, bawang putih, telur, gaul bersama kacang. Masukkan tepung. Goreng.

Bungkus kecil-kecil seberat 50 gram dan hantar ke kedai-kedai serata bandar. Label bungkusan tu bapak aku yang taip. Diletaknya nama aku. 'Kacang Ragget Khairul Bariah'.

Alhamdulillah, sekali letak 50 bungkus. Ada yang dah laku. Sudah diulang tambah pun. Moga bisnes mak berkembang maju. Boleh tambah-tambah duit poket.

~ 9/10 rezeki itu adalah datang daripada perniagaan~


1 comment:

  1. ooo.akak org jerlun erk ?
    hihihi

    suami saya org kuala. dok kg bendang panjang hilir.

    ReplyDelete

Terima kasih kerana sudi singgah INI CERITA KITA. Komen yang baik dialu-alukan. InsyaAllah saya akan membalas kunjungan anda...^_^