Tuesday, July 8, 2014

Tak Kisah dan Pasrah

Assalamualaikum dan Ramadhan Kareem

Hai....tiga hari tak meng update blog. hari ni pun lambat. banyak benor tragedi. Cuti hujung minggu baru-baru ni, kami berbuka di rumah atok. Biasalah bila di rumah atok tu, banyak lah acara-acara nak di buat. Kebetulan pulak family Chik Yang dengan family Chik Ejoi pun sama-sama bukak puasa kat rumah atok. Kita orang siap pesan kat mak, suruh jangan masak apa-apa. kami pot luck ramai-ramai.

Ada yang bawak nasik beriyani, kari ayam, kurma daging. Yang bawak sambal sotong pun ada. Chik Ejoi tambah lagi menu, bawak sate. Dia order sate mentah yang dah siap perap dengan rempah ratus. Harga memang murah sangat. tiga puluh lima sen secucuk siap tambah dengan kuah. kami just bakar jer. Bila sate sampai, tukang bakar mesti orang muda.....Chik Dan, Chu Ap dengan Amir. Berpeluh-peluh lah dorang mengadap asap bako beratus-ratus cucuk sate. Bila makan, sekali hadap.....selesai! haha.

ok, lupakan pasal makan-makan. satu kenyataan tentang saya ialah saya jarang sakit. susah nak dapat sakit. boleh kira setahun berapa kali atau tak penah langsung dalam setahun. alhamdulillah itu nikmat yang allah bagi pada saya. sakit ni tak termasuk lah sakit bersalin dan seangkatan dengan nya contoh macam sakit pregnant ke, bengkak susu ke, sakit dalam pantang ke....ok. itu tak dikira lah. yang saya maksudkan sakit tu...sakit pening, demam. kalau setakat hingus meleleh, biasa telan soluble...alhamdulillah setle masalah.

tapi tak bagi papa. selalu sakit-sakit. demam lah...semput lah...sakit belakang lah...tapi itu semua tak jadi kisah pada saya. saya dah biasa hadapi benda-benda tu semua.

semalam lagi sekali papa demam. lagi sekali saya tak kisah.. (intonasi macam aiman tak kisah). papa pun bila dah sakit pasrah jer dengan apa yang saya buat.

bulan puasa ni..tidur selalu tak cukup. al-maklumlah bangun awal, pegi keje, urus rumah, urus anak, masak, kejar nak buat ibadah. pastu tambah pulak nak kena jaga orang sakit. saya tak kisah tapi jadi lalok-lalok.*ngantuk*

bila papa sakit saya tak kisah kena jadi tukang urut. urut-urut badan papa. sapukan minyak angin sebab sakit belakang. badan pon rasa macam panas jer, mata merah menyala....dah tahu mesti nak demam. saya lap-lapkan badan dia. satu badan saya lap. letak tuala basah atas dahi papa. tiap satu jam bangun. tiap satu jam bangun. saya tak kisah. tapi sebab mengantuk saya lalok-lalok pegi jelum-jelum tuala atas muka dia..haha. papa? pasrah jer lah..muka kena tonyoh dengan tuala.

bila papa sakit saya tak kisah jadi driver papa....tengah malam ke, awal pagi ke, kalau dah sakit, saya yang akan pandu kereta. tak kira lah dari mana. dari kl ke kuala kangsar tengah-tengah malam pun penah sebab papa sakit. ke hulu ke hilir dari rumah ke hospital masa dia kena tahan wad.

bawak kereta tengah malam awal pagi saya tak boleh bawak slow nanti saya lalok-lalok. saya rempit sikit, baru fokus.*jangan tiru macam saya*. kalau papa tengah sihat dia selalu tegur suruh bawak slow sikit. tengah tido pon boleh sedar saya bawak laju.

tapi semalam, balik dari hospital tetiba papa nak termuntah, saya merempit sampai trafic merah pun saya langgar. papa? pasrah jer lah....langgar trafic light merah.

bila papa sakit saya tak kisah papa nak dilayan macam baby. mandikan dia. lapkan badan dia. pakaikan dia baju. sikatkan rambutnya. saya tak kisah tapi sebab mengantuk saya lalok-lalok pakaikan papa t-shirt amir pegi ke hospital semalam. papa? pasrah jer lah...sebab tak perasan. T__T. 

patutlah masa pakaikan macam sendat jer, macam kecik jer...bukan papa jer tak perasan, saya pon tak perasan. bila suruh bukak sweater nak ambik darah....ooooooh, rupa-rupanya baju anak! hehe...terserlah perut boncit.

kat hospital takde lah ramai orang sangat tapi doktor takde...kena tunggu. keluar masuk keluar masuk sampai empat setengah pagi baru setlle. farmasi tak bukak pulak. kena ambik ubat esok pagi. saya pon masa ni dah lalok pening lalat. prepare sahur, kejut anak, makan-makan...ngam-ngam abis beberapa minit sebelum azan. langgar waktu imsak....haiseyman!

sampai pejabat, lepas thumb print kehadiran....pening punya pasal saya guna remote kunci kereta nak bukak pintu bilik....kompem lah tak terbukak pintu tu. dalam bilik saya gelak sorang-sorang...keh keh keh. :P

tengah tunggu kat farmasi nak ambik ubat

jarak menunggu sepuluh orang. tunggu punya tunggu....sampai nombor ke 2118 saya get ready, dah siap bangun dah tapi ......2121. eh! eh!...saya lalok lagi ke ni? apasal ni?...ke mesin tu yang lalok. lepas tu panggil 2122 pulak...eh! eh! tak leh jadi ni....saya nak cepat, dah le keluar waktu ofis.

tetiba terpandang notis kat cermin kaunter ............

Nombor giliran mungkin tidak dipanggil secara berturutan disebabkan perkara-perkara berikut :
  • bergantung kepada diskripsi ubat
  • melibatkan ubat cecair
  • melibatkan lebih dari dua jenis ubat
  • keutamaan kepada pesakit OKU


dalam hati......ooooooh, patutlah jumble up. nasib baik tak tanya soklan bodoh. jom, tengok ubat papa....
---

---

---

---

---

memang ada ciri-ciri kat atas tu. ciri nombor empat jer takde. semalam papa tak puasa. pasrah ye papa....nanti lepas raya kita ganti sama-sama.
"Puasa yang diwajibkan itu ialah beberapa hari yang tertentu; maka sesiapa di antara kamu yang sakit, atau dalam musafir, (bolehlah ia berbuka), kemudian wajiblah ia berpuasa sebanyak (hari yang dibuka) itu pada hari-hari yang lain; ..........."
(al-baqarah ayat 184) 


p/s : amir pasrah.....t-shirt dia dah kembang saiz papa.


Terima kasih sebab sudi baca

12 comments:

  1. hehehe .. kelam kabut jadinya kan ... hahhaha
    bersabar lah .. ada hikmah nya tu ... moga cepat sembuh ..
    cadangan untuk KB .. cuba pakai stokin Vken .. boleh survey harga yang termurah RM 170 sepasang Nat pernah dapat .. seisi keluarga boleh pakai

    ReplyDelete
  2. Kakak baca N3 ada rasa belas dan kasihan atas yg terjadi tapi kakak senyum juga sebab ada yg menggelikan hati... pasrah ajelah KB:)

    ReplyDelete
  3. hehe.. habis tshirt anak.. apa2 pun, moga cepat sihat yer..

    ReplyDelete
  4. tunggang langgang jadi nyer yer hu3

    ReplyDelete
  5. semoga papa cepat sembuh..KB pon jaga kesihatan baik2 ye..
    mengenai nombor lompat2 ada orang pertikaikan..kena la baca notis tu..memang betul tu KB..

    ReplyDelete
  6. hahha bleh plak pakai bju anak ;p hope papa cpt sembuh la ye ;)

    ReplyDelete
  7. pengorbanan seorang isteri..pasti akan mendapat balasan yg setimpal..insyaAllah...semoga papa cepat sembuh :)

    ReplyDelete

Terima kasih kerana sudi singgah INI CERITA KITA. Komen yang baik dialu-alukan. InsyaAllah saya akan membalas kunjungan anda...^_^