Wednesday, July 16, 2014

Mari Ikut Amir Balik Kampung, Makan Mee Jeling2 dan Beli Kasut Bundle

Assalamualaikum & Ramadhan Kareem

Hai saya Amir Haziq. Gambar harus berbaju melayu supaya ada emosi nak raya.

Dah beberapa hari mama saya tak update blog dia. Sejak dua menjak ni mama saya agak sebok dan buat-buat sebok. entah apa-apa saja keje nak dibuatnya. tapi di ofis dia memang sebok sangat....nak bayar duit orang sebelum raya. nanti rakyat jelata kuale kangso mengamok pulak tak dapat duit wellfare sebelum raya. kalau tak nanti masok suratkabar dan berita tv3 bantuan welfare tak dapat sebelum raya...sangatlah susah hati mama saya nanti. tak boleh bercuti raya dengan senang hati. 

jadi biarkan mama saya buat keje dia dengan tenang minggu ni supaya orang-orang kampong boleh dapat duit welpey dorang sebelum raya...boleh shopping baju raya, kasut raya, tudung raya, lebai raya dan bergotong-royong buat kuih raya di balai raya.

dan supaya mama saya juga dapat beraya dengan senang hati di hari raya, makan lemang cicah rendang landak raya sambil posing-posing depan pokok bunga raya dengan harapan tak diganggu oleh rakyat jelata yang naik angin macam hantu raya kerana tak dapat duit welpey sebelum raya. (sila kira berapa banyak RAYA daaa)

saya sebagai anak sulong mama saya yang bernama amir diberi mandat oleh mama untuk tulis di blog mama. (berapa banyak MAMA daaa) ok, meh saya cerita sikit. Pada hari Ahad yang lepas, kami sekeluarga telah pulang ke rumah atok saya di bandar. (ayat skema standard karangan upsr).

Agak pelik bunyinya kan, wahai kawan-kawan mama sekalian? kami tinggal di kampung tetapi atok saya tinggal di bandar. rumahnya berhampiran dengan lost world of tambun. wah! hebat kan, atok saya...rumahnya dekat dengan lost world. hari-hari boleh mandi di lost world tapi tak pegi pon....dorang hanya rajin pegi ke giant jer sebelah dengan lost world tu. tak kuasa nak mandi bercampur-campur dengan rakyat satu malaysia yang berbilang kaum, bangsa dan agama dalam satu tempat mandi. agak geli rasanya.

Abis selesai subuh, atok tiba-tiba mengajak ke kebun. Dari rumah atok saya ke kebun sebab nak kutip durian. Kebun atok tu dekat beno dengan rumah saya. jadi agak kelakarkan, wahai kawan-kawan mama...datang ipoh pastu ke kuala kangsar semula kemudian ke ipoh balik semata-mata nak bagi cucu-cucu makan durian. sebab dah lama tak jenguk kebun, durian-durian yang luruh semua dah jadi buruk dan hanya layak dibuat tempoyak. sikit jer yang dapat dimakan...yang selebihnya dah diconquer oleh opah untuk buat tempoyak.

oleh kerana rasa tak puas makan durian membuak-buak di dada, saya, papa, mama dan adik-adik semua lah...telah membuat ulang tayang pergi ke kebun. semalam orang perak cuti nuzul al-quran, jadi mesti dimanfaatkan cuti tu sebaik-baiknya.

Ini dangau atok saya. boleh lepak-lepak tidur baring makan makan dengan senang lenang sebab luar macam biasa tapi dalam sangat luar biasa.....ada kipas syiling, bilik air bershower, dapor gas, katil, tilam bantal, tv led, home theater. ok itu semua dongeng semata, sila jangan percaya.

banyak sungguh durian atok yang tak berkutip. sampai bertroli-troli banyaknya. sebab saya jer yang gagah perkasa, yang lain cekeding-cekeding, maka terpaksalah saya yang menolak kereta sorong tu...walaupun ada papa dan chik yus yang bersaiz gergasi dari saya.

dah abis kutip. rilex-rilex dulu, nanti sambung kutip lagi..peace no war. ada manyak lagi durian maa, jangan lebut-lebut.


sambil menunggu durian luruh, mari kita mendengar kisah dongeng "Hikayat Tok Usop Menyorokkan Senapang Revolver di Belakang Dangau Atok"
Cerita dipersembahkan oleh papa saya. Kami semua mendengar dengan khusyuk dan tawaduk sambil kerut-kerut dahi. gambar chik yus terpaksa dipotong sebab sapa suruh tak pakai baju.

bila dengar 'kebabom' tanda ada durian runtuh ke tanah, cepat-cepat berlari kejar. tengok dah dapat kan, wahai kawan-kawan mama sekalian.

percutian sekolah saya tak sampai di sini saja. selesai meraih berpuluh-puluh biji durian atok dengan izinnya, kami ke kampung pecah batu atau nama omputihnya broken stone village (glamour sikit). tak jauh dari kebun, lima minit pon tak sampai kalau naik kereta. rugilah kalau balik kebun tak ke sana.

haa ini dia lata di hutan simpan bubu. rekreasi orang kampung. seronok mandi kat sini. tak ada orang luar masuk. memang tak penah diwar-warkan sebagai tempat rekreasi awam. hanya penduduk setempat jer yang tahu. sekarang saya dah tercerita kat blog mama. sorry penduduk2 kampung broken stone. jangan marah haa, kita share2 info ye.

 sebab tak de orang luar jadi bolehlah saya mandi dengan membuka baju tanpa segan silu. airnya sejuk macam mandi ais di spa. lagi seronok mengalahkan the lost of tambun.

sebab tak de orang luar...bolehlah saya dan cousin-cousin terpekik terlolong, berenang kuak lentang, menyelam, terjun gaya bebas dengan sesuka hati. seperti dunia ana yang punya.
saya seperti tak de perasaan nak balik walau hari dah pukul tiga petang. sampai papa dah bagi pengumuman tegas "dah amir, naik!" ada tanda seruan di situ tanda sangat tegas suruh naik. barulah saya dan cousin-cousin naik terkedek-kedek macam anak itik pulang petang.

kami balik membawa haluan masing-masing. chik yus ke hulu kami ke hilir. doyan yang banyak-banyak tu...papa mama sedekah kat rumah muqri izzah, danish dan rumah mak a.k.a mak mama. oh ya, saya panggil opah sebelah mama dengan panggilan mak. pelik kan, wahai kawan-kawan mama sekalian? tak biasalah panggil opah. biarlah cucu-cucu lain panggil opah tapi bukan saya, mira dan daniel. nampaklah mak tu muda sikit tak naik-naik pangkat opah lagi. hehe.

balik rumah dah letih. mama pon macam taknak masak jer. saya tahu sebenarnya mama dapat duit raya. pm bagi. laju-laju saya dan adik-adik mintak makan di kepsi. tapi pegi kepsi orang dah sendat mendat macam ulat. tak jadilah makan kepsi. sebab kesian, mama ajak makan kat the gate cafe. orang tak ramai. parking pon senang. senang-senang pon ada jugak orang parking keta macam tak sekolah. pantang betol mama tengok. papa himpit keta dia, sapa suruh bolot sampai dua petak.

papa mama daniel order mee jeling-jeling. mira chicken chop. saya...kong po chi rice szilling. makan harus gempak. dorang minum air jus biasa-biasa jer..tapi saya order watermelon juice size jumbo. nanti boleh belagak kat mira daniel.

kawan-kawan mama sekalian, tahu ke mee jeling-jeling tu macam mana rupa parasnya? tak penah dengar eh? senanya, szilling mee jer. opah saya yang berlidah indon tu sebut sijeling mi (szilling mee)...so kami panggil lah mee jeling-jeling. kong po chi saya tu...nasik dengan ayam yang dimasak dalam kuah szilling. berenang-renanglah nasik sama ayam tu sambil jeling-jeling sebelum saya berbuka. takleh nak tunjuk gamba dah ye makcik-pakcik semua sebab hp mama yang cikai tu dah kehabisan nyawa. lupa pulak nak caj akibat kepenatan yang terlampau.

oh ya, lepas order makan, kami ronda-ronda pekan kuale. pegi layan kasut bundle tepi jalan. banyak yang cantik dan branded. keluarga saya selalu layan kasut bundle jer...branded tapi murah. berbaloi la pakai. nanti kaki nak memanjang lagi. kalau beli beratus-ratus tapi pakai sekejap dah ketat rasa nak nanges pulak nanti.

saya merengek-rengek dengan mama nak kasut, akhirnya saya dapat converse biru, mira converse jugak biru polkadot merah. daniel puma hitam. tiga pasang semua dengan harga rm120. kami balik ke the gate cafe dengan muka penoh bangga tak boleh belah.

lepas berbuka kami balik rumah. kekenyangan dan kepuasan tidak terhingga. apa yang puas entah ler. taip jer pandai. lepas terawih semua terbongkang kepenatan. tengok durian yang dah tinggal beberapa bijik tu pon dengan sebelah mata jer. silap hari bulan, mama buat kuah durian cicah roti. tak pon buat tempoyak jer lah.

ok lah, saya dah terbuat karangan yang panjang lebar melebihi 150 patah perkataan, mengalahkan standard upsr pulak. stop sini dulu. bye-bye.


Terima kasih sebab sudi baca.

18 comments:

  1. puas dapat makan durian tu..hihihi..
    mandi air terjun lagi..bestnyer..sejuk

    ReplyDelete
  2. waaaa best nya ada dusun ;p huih bnyk dapatnya ye yer....boleh jual skit ;p

    ReplyDelete
    Replies
    1. alamak tak jual lah...meh dtg kuale..akk kasi free.

      Delete
  3. betul..betul..best lagi mandi air terjun tu dari lost world of tambun.hehe

    ReplyDelete
  4. Memang puas lepak kat tempat terpelihara cantik dari orang luar macam tu.. ;)

    ReplyDelete
  5. Bestnyer baca citer Amir... Tapi tak rasa macam Amir yang taip ye dak ^_^

    ReplyDelete
  6. Alhamdulillah...murah rezeki...byk btol durian yer

    ReplyDelete
  7. teringat satu ketika dulu durian jatuh sempat elak tapi kena batang hidung ... nasib baik sikit jer tapi phobia nak ambil durian bwh pokok .

    ReplyDelete
  8. Bestnya makan durian and mandi manda. Rindu pulak kampung. hhehe

    ReplyDelete
  9. Macam ini auntie jeleslah kampung atuk awak ada dusun, dekat dgn tempat mandi-manda. Kalau auntie ke Perak (entah bilalah tu) auntie nak singgah tempat macam ini - mandi keluarga sendiri best kan:)

    ReplyDelete
  10. Wow... seronoknya!!! Durian tu buat terkecur pulak..

    ReplyDelete
  11. untong lar ada kampung... kampung ada doyan plak tuee... uhuk3x...

    ReplyDelete
  12. singgah lagi isi tabung nuff... :)

    ReplyDelete
  13. wahhh bess nya...ada dusun..ada durian..ada sungai tuk mandi manda...auntie nk g sana boleh ke???

    ReplyDelete
  14. Bestnya dusun durian. kita tak ada dusun...

    ReplyDelete

Terima kasih kerana sudi singgah INI CERITA KITA. Komen yang baik dialu-alukan. InsyaAllah saya akan membalas kunjungan anda...^_^