Wednesday, July 2, 2014

Cerita 3 Ramadhan

Assalamualaikum & Salam Ramadhan


Doa 4 Ramadhan
Ya Allah, berikanlah kekuatan kepadaku untuk menegakkan perintah-perintahMu, dan berikanlah aku kemanisan berzikir mengingati-Mu. Berikanlah aku kekuatan untuk menunaikan syukur kepada-Mu, dengan kemuliaan-Mu. Dan jagalah aku dengan penjagaan-Mu dan perlindungan-Mu, wahai Zat Yang Maha Melihat. Amin.

Alhamdulillah kita masih dipanjangkan umur menunaikan rukun islam ketiga yang penuh barakah. Yang menjanjikan pelbagai kelebihan. Moga saya dan kita semua dapat mengutip manfaat dan keberkatan dari bulan yang penuh rahmat ini, insyaallah.

Tahun ni anak bongsu saya daniel dah start belajar puasa. tahun lepas dia puasa nyan nyuk...balik sekolah bukak periuk, mintak makan. tahun ni, saya tetap akan kejutkan dia bangun bersahur. saya tak paksa dia berpuasa. kalau tak larat boleh jer berbuka tapi alhamdulillah nampaknya dia mampu tahan sampai waktu iftar.

Semalam dia mintak nak makan nasi ayam. Feveret semua orang dalam rumah. Kalau beli tak berbaloi sebab dapat makan sekali jer. Kalau nasib tak baik, dapat yang tak kena dengan tekak. Jadi masak sendiri itu lebih afdal.

Sebenarnya kami jarang-jarang ke bazar ramadhan. Dalam sebulan puasa tu, boleh kira lah berapa kali. Ada lah sekali dua kalau tetiba teringin nak makan apa-apa yang lain sikit. Saya lebih rela masak dari membeli. Sebabnya menetapi selera keluarga, boleh makan tambah-tambah. Pastu pulak papa dengan amir suka makan berulang-ulang. So, tak jadi masalah kalau masak banyak. Yang lebih penting terjamin kebersihan dan lebih jimat. Betul tak?

Plus, tahun ni pulak berbeza dari tahun-tahun dulu. Ramadhan kali ni setiap masa berbuka dan sahur kami bersama. Lengkap berlima. Peluang keemasan ni tak boleh disia-siakan. Dulu-dulu papa masih kerja time-time macam ni. Waktu berbuka ker, waktu sahur ke..selalu kami berempat jer.. Sekarang, bila semuanya ada, dan semuanya berpuasa, semangat mama lebih berkobar-kobar masak sendiri untuk tersayang.

"Rasulullah saw berkata kepada puteri kesayangannya: Wahai Fatimah, kelebihan wanita yang mengeluarkan peluh ketika memasak untuk suami dan anak-anaknya, Allah akan bina parit antara dirinya dengan neraka bagi menghalang bahang api neraka itu dan jarak antara parit dengannya adalah sejauh langit dengan bumi."
(Abu Hurairah r.a)


Balik dari ofis gigih ke dapur. Konon-konon nak buat entry nasi ayam versi kb's....cewah. Nak ambik gambar step by step cara masak nasik ayam. Tetiba pukul enam, papa dah ada kat rumah....dia tolong saya masak. Sambil-sambil saya masak nasik, buatkan sos dan sup, papa goreng ayam. Bila dah ada campur tangan papa, tak jadi ambik gambar. Acara masak-memasak lebih kepada gotong-royong gitu, tak kuasa dah nak bergambar. Nanti papa kutuk-kutuk...malu lah teman !


Disebabkan awal-awal lagi dah rebus ayam maka ni jer gambar yang ada. Yang lain-lainnya wassalam. T_T....Resepi saya ambik dari blog Azie Kitchen. Kak Azie ni memang banyak resepi. Macam-macam ada. Saya selalu jugak jengah blog dia cari resepi. Best !.

Setle masak hidangan iftar dekat-dekat jam tujuh. Menu kami malam tu, simple jer..nasi ayam dengan air cincau. Air cincau pun buat sendiri jer. Beli cincau, bancuh air gula masukkan cincau, kacau-kacau siap. Musim panas ni rasanya elok minum cincau untuk sejukkan badan.

Rasa nak pengsan memasak di bulan puasa tapi happy bila tengok papa dan anak-anak makan dari air tangan sendiri. Dimasak dengan penuh kasih sayang. Tambah pulak daniel cakap..."sedaplah mama, nanti kita takyah beli dah." Sure lah kan...masakan emak paling sedap di dunia...saya berani confirm Chef Wan pun akan kata masakan mak dia paling sedap. hehe.

Selesai berbuka, tunai kewajipan Yang Maha Esa, berehat dan masuk tidur. Saya baru nak lelap, pukul dua belas papa kejut ajak tengok bola. World Cup, Argentina vs Switzerland. Eh ! kena layan jugak. Support encik suami.  Jangan tak caya kami keluar dating dua-duaan kat kedai mamak sampai abis game. Tapi tetiba baru nak keluar, amir nak ikut. *kacau daun*

Sampai kedai tengok dah penuh dengan manusia. Mencanak-canak orang macam ulat berkepala hitam. Saya sorang jer pompuan. Amir sorang jer budak. Hai, sangat tak elok situasi macam ni tapi ada papa takpe lah.

Game memang best aarr. Sama-sama kuat. Tak sangka masa tambahan bertambah-tambah. Bila Messi bawak bola sorang-sorang, memang kami dah agak boleh gol. Messi passing bola pada Di Maria....akhirnya bola dirembat masuk ke gawang... Gol !! Lastly, Argentina lead the game 1-0. Layaklah dorang ke suku akhir. Tak sia-sia saya temankan papa. bahaha.

Balik rumah dah pukul tiga pagi. Papa dengan amir sambung makan lagi. Kiranya ni, sahur di awal waktu lah. Dorang dengan rakus pegi bantai ayam sampai habis. Tinggal seketul jer. Sahur saya koyak-koyakkan isi ayam yang tinggal, pastu goreng dengan nasik ayam berbuka tadi... Time ni saya, mira dan daniel jer yang makan. Yang dua lagi dah bye-bye dibuai mimpi sampai subuh.

<

>

<

>

<


nasik goreng telur ayam....ayam elek, salad elek. janji kenyang ! alhamdulillah.

Terima kasih kerana sudi baca.

9 comments:

  1. bila dapat memasak sendiri ni adalah satu kepuasan dan lebih puas serta seronok pabila semuanya berkumpul berbuka puasa bersama2...

    ReplyDelete
  2. berkat tu air tangan ibu..tu yg ank2 happy dpt mkn...klu beli pon tak tentu lgi kualitinya...

    ReplyDelete
  3. Kalau masak macam ini berbaloi KB bersih tak bersisa...

    ReplyDelete
  4. memang berbaloi bila masak sendiri lagi2 bila kita ada suami, anak-anak..kan lebih afdal..

    ReplyDelete
  5. betul tue..buat sendiri lagi berbaloi kan..sekarang nie kat bazaar semuanya mahal2..

    ReplyDelete
  6. dah agak dah .. gamabr seco et je .. sure sebab malu .. hihihi .. comel je .. seronok bergotong royong kan ..
    hikmah Ramadhan selain untuk diri sendiri .. penghubung & pengerat kekeluargaan ...

    ReplyDelete
  7. best tu dpt rasa udara luar di awal pagi n rasa meriahnya mrk bersorak ...

    ReplyDelete
  8. puas hati kalau dapat masak sendiri...klu semua ada...lg bagus...

    ReplyDelete

Terima kasih kerana sudi singgah INI CERITA KITA. Komen yang baik dialu-alukan. InsyaAllah saya akan membalas kunjungan anda...^_^