Tuesday, April 8, 2014

Mengata Orang Memang Sedap

"sembahyang jer tonggang tonggek......"

Eh! sedapnya mengata orang ek? memang la tonggang tonggek...
takkan lah berjoget-joget pulak,
kalau orang sakit, sembahyang duduk, baring ataupun guna mata...
takde lah tonggang tonggek dah..
tonggang-tonggek tu bahasa kasar maksudnya rukuk sujud lah gamaknya...

Orang yang mengata tu, solat ke? kalau solat alhamdulillah...
Tapi orang yang solat mana ada mengata orang,

Kalau ada yang masih nak mengata-ngata pun,
Hak dia lah, itu urusan dia dengan orang yang dia kata tu..

Bab solat, urusan kita dengan Allah,
Sembahyang kita tonggang-tonggek pun..urusan kita dengan Allah
Allah sahaja yang tahu niat kita
Kalau solat memang niat kerana Allah
Maka ikhlas lah solat kita tu...

Kalau solat hanya di rumah mak bapak
Kalau solat hanya di hadapan kawan-kawan
Kalau solat hanya di pejabat...
Terpulang lah...hanya Allah yang Maha Mengetahui
Hanya Allah yang menilai
Siapalah kita nak bertanya kat Allah
Solat dia yang tonggang-tonggek tu Engkau terima ke, Ya Allah?

Kalau isteri solat, terlepas lah dosa suami
Kalau anak solat, terlepas lah dosa mak bapak nya..
Kalau mak bapak dah meninggal dunia
Kesian kat dorang yang dalam kubur tu...kena siksa
sebab anak kat dunia tak solat..

Sama lah jugak kalau diterbalikkan....
Kalau isteri tak solat...isteri berdosa, suami pun dapat sahamkan?
So taksoh lah nak mengata orang sangat....

gambar credit to : Nik Wafdi

Haiya 'alassolah, haiya 'alal falah
Awak solat, awak berjaya....beb!
Bukan saya kata, Allah yang kata

So don't talking nonsence...
Sembahyang jer tonggang-tonggek...

5 comments:

  1. yup!setuju :)
    prkara prtama yg sihisab pun solat kan :)
    suka ayat.. "awak solat awak berjaya :)"

    ReplyDelete
  2. Solat Allah yg perintah.. jadi mengapa nak dipersoalkan.. kita kan Hamba Allah .. kena ikut apa yg diperintahkan..

    ReplyDelete
  3. Tonggang tonggek pun dia solat kan... Awak yg ngate orang bila nak solat. Hehe :)

    ReplyDelete
  4. mmg sedap ngata orang...pastu menjawab la nanti...bila nk mintak maaf tu?? hehehe...menabung lenovo kt sini :)

    ReplyDelete

Terima kasih kerana sudi singgah INI CERITA KITA. Komen yang baik dialu-alukan. InsyaAllah saya akan membalas kunjungan anda...^_^